torpedo

Noordzeeduiken


Enkele praktische tips/gegevens voor als we met Torpedo de Noordzee op gaan...

Vooraf even een "zelftest" om je zien of je al in de buurt van "Noordzee-geschikt" komt:

  • Ik heb voldoende duikervaring, in diverse omstandigheden en met verschillende buddies, om te kunnen zeggen dat ik "zelfstandig" kan duiken en niet afhankelijk ben van een buddy...
  • Een half metertje of nog minder zicht, daar lig ik niet echt wakker van, dat is nog ruim binnen mijn comfortzone...
  • Idem dito wat stroming, en soms zelfs heel heftige wapperend-vlagje-aan-een-lijn stroming, als ik aan een daallijn naar beneden zak is best OK...
  • Geen probleem om bij beperkte zichtbaarheid en zonder enige vaste referentie netjes gecontroleerd samen met mijn buddy "in den bleu" op te stijgen... en "in den bleu" kan soms heuse erwtensoep zijn... en dan in die erwtensoep relax te gaan hangen voor je veiligheidsstop (of eventueel verplichte decostops)...
  • Ik kan perfect mijn OSB schieten...
  • Oeps, mijn buddy kwijt, en ik moet in mijn eentje midden in zee "in den bleu" van 30-40m gecontroleerd naar de oppervlakte stijgen... bwah ja, dat doen we dan maar he, geen probleem, en op het einde ook nog eens in mijn eentje mijn OSB schieten... en ik vind mijn buddy dan wel terug aan de oppervlakte...

Samenvatting van het NELOS Noordzeereglement

Hoe in het water, hoe het wrak vinden, op het wrak, en hoe duik afronden ?

Welke fles(sen) ?

Een "eeuwige" discussie natuurlijk... je ziet tig mensen met een gewone 15liter mono duiken, je ziet er tig met een 2x10 dubbelset, je ziet er verschillende met die nieuwerwetse 2x12 dubbelsets... Uiteindelijk moeten je duikplannen en je luchthoeveelheid goed bij mekaar passen (ook qua veiligheid/reserve), en wat je extra daar bovenop wil meesleuren is je eigen keuze/probleem.
Hoeveel lucht is "nodig" ? Dat is simpel: je maakt een duikplanning ifv de gemiddelde diepte van het wrak, en de max. bijhorende duiktijd binnen de nultijd, en je opstijgprofiel (met eventuele deep stops en safety stops en eventuele met de schipper afgesproken max. decostops), en daarbij hoort ook de luchtplanning. Je kent je eigen SAC (Surface Air Consumption) en op basis daarvan weet je hoeveel lucht je nodig hebt voor jouw bodemtijd. Je bepaalt daarnaast hoeveel lucht je voor de opstijging nodig hebt, en die hoeveelheid doe je voor alle zekerheid (minstens) maal 2 om ingeval je buddy worst case net op het moment van de opstijging zonder lucht valt hem van lucht te kunnen voorzien... en dan neem je finaal nog een paar tientallen bar extra reserve en je weet welke fles(sen) je nodig hebt... of hoe je bij de beschikbare fles(sen) desgevallend je duikplan moet bijsturen. In de praktijk zal je zien dat met een normaal luchtverbruik, en de typische NZ-wrakken, en duiken binnen de nultijd, je als je duikt met lucht je goed toekomt met een 15liter/200bar. Als je met nitrox duikt en je wil er de allerlaatste seconde nultijd uitpersen kan een 15liter/200bar wat krap worden om ook je buddy in een noodgeval luchtdelend veilig mee boven te krijgen en kan een 2x10liter dubbelset een betere keuze zijn.
A propos... nog een tip: tuig in de haven je setje al op in de kofferbak van je wagen, daar heb je doorgaans meer plaats dan op de boot... en het is veel gemakkelijker om je fles(sen) zo op je rug naar/van de boot te dragen en eens op de boot kan je direct je setje tegen de wand zetten en vastzetten met een touwtje (niet alle schippers hebben genoeg touwtjes voorhanden, voorzie daarom best zelf een stevig -4mm is dik/stevig genoeg- touwtje van ongeveer anderhalve meter).

Even als voorbeeld een kleine berekening ivm de "turn pressure", ttz de minimale druk op je fles die je best nog over hebt op het moment dat je beslist aan de opstijging te beginnen: we nemen een typische "vertrekdiepte" van ongeveer 30m (4bar) en we voorzien dat op het "vertrekmoment" er eventueel nog iets foutloopt zodat je nog een minuutje langer op 30m dient te blijven (dat kost dus 4bar.min), de opstijging zelf van 30m naar 0m aan 10m/min duurt 3min aan een gemiddelde druk van 2.5bar (dus 7.5bar.min), 2min deep stops op 15m (2.5bar, geeft 5bar.min), nog een kortere deep stop annex voorbereiding van de OSB te schieten en de OSB effectief te schieten op ruwweg 10m (2bar) en 1min (geeft 2bar.min), dan nog 5min op 5m safety stop (1.5bar, geeft 7.5bar.min) geeft in totaal een load van 26bar.min.
Met een SAC of GOV van ongeveer 20liter/min betekent dit een benodigde luchtvoorraad van 520bar.liter, oftewel 35bar op een 15liter-fles. Je moet er ook rekening mee houden dat je in voorkomend geval van een probleem met de luchtvoorziening van je buddy worst case net op het moment dat je beslist te stijgen je (minstens) het dubbele nodig hebt ttz 1040bar.liter oftewel 70bar op een 15liter-fles. Met dan nog een extra reserve voor een onvoorzien probleem onderweg of aan de oppervlakte mag je dan stellen dat je "turn pressure" ingeval van een niet-decoduik (weliswaar met deep stops en 5min safety of verplichte stop) 100bar is op een 15liter-fles.
Heb je desgevallend toch langere verplichte decostops, v.b. 10min in totaal, dan komt er bij de load nog 7.5bar.min bovenop, of met een SAC van 20liter/min geeft dit 150bar.liter, oftewel 10bar op een 15liter, maal 2 in voorkomend geval van luchtdeling met je buddy, en dan kom je aan een turn pressure van 120bar op een 15liter.

Nuttige links:


© 2001, Luc Dupas Last update: Apr 15 16:36