Enkele praktische tips/gegevens voor als we met Torpedo de Noordzee op gaan...
Vooraf even een "zelftest" om je zien of je al in de buurt van "Noordzee-geschikt" komt:
|
Even als voorbeeld een kleine berekening ivm de "turn
pressure", ttz de minimale druk op je fles die je best nog over hebt
op het moment dat je beslist aan de opstijging te beginnen: we nemen
een typische "vertrekdiepte" van ongeveer 30m (4bar) en we voorzien
dat op het "vertrekmoment" er eventueel nog iets foutloopt zodat je
nog een minuutje langer op 30m dient te blijven (dat kost dus 4bar.min),
de opstijging zelf van 30m naar 0m aan 10m/min duurt 3min aan een
gemiddelde druk van 2.5bar (dus 7.5bar.min), 2min deep stops op 15m
(2.5bar, geeft 5bar.min), nog een kortere deep stop annex voorbereiding
van de OSB te schieten en de OSB effectief te schieten op ruwweg 10m
(2bar) en 1min (geeft 2bar.min), dan nog 5min op 5m safety stop (1.5bar,
geeft 7.5bar.min) geeft in totaal een load van 26bar.min.
Met een SAC of GOV van ongeveer 20liter/min betekent dit een benodigde
luchtvoorraad van 520bar.liter, oftewel 35bar op een 15liter-fles.
Je moet er ook rekening mee houden dat je in voorkomend geval van
een probleem met de luchtvoorziening van je buddy worst case net op
het moment dat je beslist te stijgen je (minstens) het
dubbele nodig hebt ttz 1040bar.liter oftewel 70bar op een 15liter-fles.
Met dan nog een extra reserve voor een onvoorzien probleem onderweg
of aan de oppervlakte mag je dan stellen dat je "turn pressure" ingeval
van een niet-decoduik (weliswaar met deep stops en 5min safety of
verplichte stop) 100bar is op een 15liter-fles.
Heb je desgevallend toch langere verplichte decostops, v.b. 10min in
totaal, dan komt er bij de load nog 7.5bar.min bovenop, of met een
SAC van 20liter/min geeft dit 150bar.liter, oftewel 10bar op een 15liter,
maal 2 in voorkomend geval van luchtdeling met je buddy, en dan kom
je aan een turn pressure van 120bar op een 15liter.
© 2001, Luc Dupas | Last update: Apr 15 16:36 |