Koudwaterduiken
De koudere maanden staan terug voor de deur... het ééndelige
wetsuit is wel superleuk voor driekwart van het jaar maarre... het droogpak
dat ernaast hangt staat te popelen in de wintermaanden... awel ja,
waarom niet... We leven nu eenmaal niet in de tropen, dus moeten we ons
maar kleden volgens het seizoen nietwaar... dik winterpak (droogpak, maar
ook een perfect passend 2-delig nat/semidroogpak is OK), goede handschoenen
en botjes ('laarsjes' voor de NL'ers), eventueel de gepaste onderkleding...
moet lukken om zo het ventje/vrouwtje warm te houden...
Maarre... onze duikspullen dan, dat moet ook koudwatergeschikt
zijn zowel qua materiaal zelf als qua configuratie! V.b. al
die 'wilde verhalen' over die bevroren ontspanners... die eerste trappen
die op het meest onmogelijke
moment in free-flow springen...??? Is mijn ontspanner wel geschikt voor
koudwaterduiken ? Moet het nu best een piston- of een membraan
zijn ? De ene zegt dit, de andere zegt dat... geraakt d'er maar eens
uit wijs...
Hoe dan ook, PREVENTIE (voornamelijk door OPTIMALE DEBIETSPREIDING) is de boodschap!!!
Enkele basisprincipes:
- PREVENTIE !!! Door het gebruik van gepast koudwatergeschikt materiaal,
gebruik van dubbele kranen en gescheiden ontspanners,
door een optimale configuratie met spreiding van de simultane
luchtgebruikers om de kans op bevriezing zo klein mogelijk te houden, door
gepaste procedures bovenwater, enz.
-
ALS je toch ooit te maken kan krijgen met een bevriezing en de bijhorende
kraan moet dicht, maak dan de nodige afspraken VOOR de duik met je buddy
ivm welke kraan en eventuele hulp of zorg ervoor dat je zelf je kranen
kan bedienen onderwater... EN zorg ervoor, en test dat ook vooraf, die je
eigen octo/ALV zowel voor jezelf als voor een andere duiker bruikbaar is
om op te ademen en zo de duik af te werken.
- Uiteraard is je config ook zo dat als je primaire ontspanner annex
kraan dicht moet ingeval van bevriezing dat je nog steeds kan trimmen want
je wil in een dergelijke situatie ook kost wat kost vermijden van dieper
weg te zakken, en je wil als het nodig is om naar de oppervlakte te stijgen
ook daar vlot je trimvest opblazen om veilig te blijven drijven!
D.w.z. dat je de inflator van je trimvest op je tweede 1ste
trap monteert zodat je altijd kan blijven trimmen op je trimvest,
en dat uiteraard ook bij een natpakduik...
En als je droog duikt zet je dan uiteraard de inflatorslang van je droogpak
bij op je
primaire 1ste trap zodat je in dat geval bij gelijk welke kraan die dicht
moet altijd nog kan blijven trimmen (trimvest of droogpak), maar ook dat
ingeval een andere duiker op/via je tweede 1ste trap lucht krijgt je nog
steeds kan trimmen zonder het luchtdebiet op die tweede 1ste trap omhoog
te jagen.
- ... en check/test dat allemaal uiteraard ook bij je buddy...
|
Ach... uiteindelijk maakt het echt niet meer veel uit welk type ontspanner
je kiest, de moderne -goede- ontspanners zijn qua performantie en
mogelijkheden allemaal aan mekaar gewaagd, heel veel van de pro's en con's
zijn pure marketingpraatjes terwijl je in de praktijk daar weinig concreets
van merkt. Wat echter véél belangrijker is is hoe je met
je materiaal omspringt en wat je allemaal wel of niet mag/moet doen ingeval
van koudwaterduiken. Uiteindelijk kan je íedere ontspanner, als
je maar hard genoeg 'probeert' in free-flow krijgen, maar het is de truc
uiteraard ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt... De essentie van het
risico op bevriezen (en dus eventuele free-flow) van de (eerste) trap heeft
te maken met het debiet aan lucht dat je vraagt en de drukverhouding:
in de eerste trap heb
je te maken met een snelle 'adiabatische decompressie' van de lucht van
flesdruk naar ruwweg omgevingsdruk +10 bar en
een
dergelijke adiabatische decompressie zorgt voor een temperatuursdaling die
functie is van de verhouding in drukken (flesdruk naar middendruk) en
bovendien toeneemt naarmate het debiet groter is.
Ook in de tweede trap heb
een analoog proces, maar daar ligt de drukverhouding een stuk lager (i.c.
van ruwweg 10bar naar heersende waterdruk) en ook de tweede trap kan
'bevriezen' en zeker met de moderne kunststof tweede trappen kan in
sommige gevallen eerst de tweede trap bevriezen en dan pas de eerste.
Op de foto hiernaast kan je een voorbeeld zien van hoe erg de lucht bij
ontspanning van flesdruk kan afkoelen: op de linker foto zie je de
temperatuur van de losse sensor gewoon bij kamertemperatuur en de kraan van
de fles staat dicht, op de rechtse foto is de fleskraan maar een klein
beetje open gedraaid om een al bij al gewoon debiet te simuleren en de
sensor zit in de kraan... je merkt al vlot een temperatuursdaling van de
ontsnappende lucht van vlot 35oC en bij hogere debieten zal dit
nog meer zijn!
Eens dat je het mechanisme van afkoelen/bevriezen kent en snapt weet je
wat de belangrijkste parameters zijn en
liggen een aantal eenvoudige trucs en maatregeltjes voor de hand om
de kans op bevriezen erg klein te maken... en
uiteraard is het voor je eigen veiligheid altijd aan te raden dat je
redundantie in je luchtvoorziening inbouwt maar het sleutelwoord
ivm vermijden van bevriezing is
PREVENTIE via
OPTIMALE DEBIETSPREIDING in je luchtvoorziening...
- Zorg ervoor -uiteraard- dat je materiaal in orde is, en geschikt is
gemaakt voor koudwaterduiken.
De ontspanner kan eentje met een volledig gesloten membraan-type
eerste trap zijn, eventueel met extra ice kit, of een piston-type trap
met ice kit, het maakt uiteindelijk niet uit welk type je kiest maar
check bij aankoop of de set voldoet aan de EN250:2014 norm voor een
koudwatergeschikte ontspanner.
Als je de keuze hebt kies je automaten met een maximaal en optimaal
thermisch contact met het omringende water, v.b. liefst metalen 2de
trappen ipv kunststof en compacte 1ste trappen waar de verhouding
oppervlak/volume zo groot mogelijk is, en verwijder zoveel mogelijk
isolatiestukken zoals v.b. een eventuele rubberen sleeve op de aansluiting
van de middendrukslang op je 2de trap (zeker bij de nieuwerwetse praktisch
volledig kunststoffen lichte 2de trappen kan dat verwijderen van die
rubberen slangbeschermer al een heel verschil maken!).
- Zorg ervoor dat je 1ste trap(pen) en ook de lucht in je fles proper en droog is,
d.w.z. laat je
fles in een goed vulstation vullen, bewaar je fles nooit leeg met open
kraan, probeer bij het monteren/demonteren van je fles
vuil en vocht uit
de kraan en maar ook uit de eerste trap te houden, leg je fles(sen) in de
autokoffer altijd met de kraanopening naar beneden, enz. enz. Het risico dat je
eerste trap blokkeert omwille van vocht/vuil uit de fles (of in de 1ste
trap)
is veel groter
dan dat het gebeurt omwille van het omgevende water. Zorg er ook voor
dat er een anti-vochtbuisje of -filter
gemonteerd is op de kraan binnen in de fles.
Een andere kuitenbijter kan de inflator zijn die reeds bovenwater,
nog voor je in het water ligt, kan bevriezen! Het is nl. zo dat er
dikwijls nog wat water van je laatste duik in de blaas van je trimvest
kan zitten en zo dan in de ribbelslang van je inflator en je inflator
zelf kan terechtkomen en tijdens het optuigen in pokkekoud weer kan
dat ding dan zodanig bevriezen dat je op het begin onderwater je
trimvest niet kan opblazen! Dus net voor je te water gaat voor alle
zekerheid je trimvest even met de mond opblazen om te beletten dat je
gelijk wegzinkt... en moest dan blijken dat je inflator bevroren is
dan heb je net onder de oppervlakte alle tijd om die te laten "ontdooien"
zodat je nadien probleemloos kan trimmen... Oh ja, het kan uiteraard
geen kwaad om op het moment dat je tijdens de winter thuis aan het
inpakken bent toch even nog zoveel mogelijk water uit je trimvest/inflator
te laten weglopen, want wat er niet meer in zit kan ook niet meer
bevriezen...
- Test/gebruik je materiaal bij koude niet boven water !
Dit wil
zeggen dat je je ontspanner niet even 'test' boven water. Dit wil ook
zeggen dat je v.b. je trimvest niet opblaast met je inflator voor je het
water inspringt maar dat je die een beetje opblaast met je mond.
Dit wil ook zeggen dat je niet aan de oppervlakte ademt uit je ontspanner:
adem gewoon even in voor je het water inspringt, kom terug boven om met
je buddy af te spreken en duik zo snel mogelijk onder en adem pas van je
ontspanner als je onderwater bent, en gebruik je inflator(s) ook pas
onder water.
Als je de ontspanner op de kraan gemonteerd hebt en je opent de kraan
langzaam (!) en voorzichtig, dan is het "good practice" om hierbij even
lichtjes (!) de loosknop van de bijhorende tweede trap in te drukken om
een "drukslag" in zowel de 1ste trap als 2de trap als slangen te vermijden.
Uiteraard doe je dat als het boven water koud is met extra veel
voorzichtigheid en langzaam en extra lichtjes om een te groot debiet en
dus te grote afkoeling/condensatie van en in de 1ste trap te vermijden!
Haal ook niet onnodig je ontspanner uit de mond onder water om te beletten
dat er onnodig vocht en vuil in komt zodat dan mogelijks je tweede trap
gaat blokkeren in free-flow en daarmee dan op zijn beurt een te hoog
debiet vraagt van de eerste trap die dan ook in free-flow slaat.
Opmerking ivm in/uit het water gaan: zeker op duikstekken (v.b.
Zeeland en sommige zandputten) waar je van de kant het water in/uitstapt
is het aangeraden om je ontspanner reeds vanop de waterkant in de mond
te houden (en eindeduik in de mond tot je terug veilig en wel op de kant
staat) zodat je ingeval je moest struikelen toch onmiddellijk lucht hebt.
Uiteraard doe je dat ook best in de wintermaanden gewoon zo, alleen moet
je dan op dat moment "met een big smile" voorzichtig proberen langs de
mondhoeken te ademen bovenwater zodat je ontspanner geen lucht moet geven
en niet zal bevriezen maar dat je als je struikelt toch direct lucht heb.
- Vermijd ten allen tijde een te hoog luchtdebiet ! Doseer en
spreid !!!
V.b. als
de inflator van je trimvest (en vooral dan bij de zogenaamde Power inflators
of double duty inflators zoals de AirII) en de inflator van je droogpak
op dezelfde eerste trap zit als je gewone ontspanner, probeer dan te
vermijden dat je op hetzelfde moment én zit te ademen van je
ontspanner én je trimvest opblaast én je droogpak... probeer
die dingen zoveel mogelijk te scheiden. Probeer ook sowieso zoveel mogelijk
rustig te ademen onderwater... koud water, -40m én een zware diepe
ademhaling zijn niet echt bevorderlijk om free-flow te vermijden...
- 'Organiseer' je materiaal om (te) hoge debieten te vermijden,
en bouw ook redundantie en optimale debietspreiding in:
- gebruik een fles met dubbele kraan (of een bi, en eventueel eentje
met een isolator tussen beide flessen),
- gebruik twee aparte eerste trappen, en verdeel de luchtverbruikers,
- op de ene eerste trap zet je je gewone 2de trap (hoofdautomaat)
en de inflatorslang van je droogpak,
- op de tweede eerste trap zet je je octopus/ALV en de inflator van je trimvest
(zodat je -ook in natpak- bij een eventuele bevriezing van je primaire
ontspanner, en dichtdraaien van de bijhorende kraan, nog steeds kan
trimmen!).
- manometer(s): je kan kiezen... idealiter zet je je manometer op de
tweede 1ste trap omdat in 99% van de gevallen zal als er iets foutloopt
met een 1ste trap dit de primaire 1ste trap zijn en als je die kraan dan
dichtdraait kan je nog steeds je flesdruk aflezen op je manometer.
Bovendien vermijdt ge ook bij een klassieke manometer dat als ge die
rechts hangt ge in het geval ge ooit uw eigen primaire 2de trap moet
rekupereren ge bij het zwaaien-en-bijhalen per vergissing uw manometer
te pakken hebt ipv uw tweede trap...
Opm: zelf heb ik nochtans mijn Aladin Air (luchtgeïntegreerde
duikcomputer in console-model, en met analoog kompas, en met wat langere
hogedrukslang om het kompas vlotter te kunnen gebruiken, en de console met
een retractor vooraan aan mijn trimvest bevestigd) toch over rechts hangen.
Dat is omdat ik absoluut wil vermijden dat die lange HD-slang op een of
andere manier in de weg zit voor het vrij en direct kunnen grijpen van mijn
octo/alv die ik links heb hangen, en om de
bruikbare lengte van de hogedrukslang zo lang mogelijk te houden zit
die slang dan aangesloten op de hoofd 1ste trap en hangt die over rechts.
Is dat dan een "groot" probleem
ingeval die 1ste trap/kraan ooit eens -ondanks de optimale spreiding
van de luchtverbruikers- toch zou bevriezen en dicht moet ? Niet echt,
toch niet als je regelmatig je manometer checkt, en je plant je duik en je
duikt je plan, en op het moment dat die kraan dicht moet bij een
eventuele bevriezing heb je dan toch voldoende zicht op wat net voordien je
nog resterende luchtvoorraad is, en in 99% van de gevallen kan dan
toch na een minuutje of zo die kraan weer open en heb je maar even
"zonder manometer" gezeten...
- Nog een extra en niet te onderschatten voordeel van deze gescheiden
configuratie en specifieke routing waarbij er geen slangen "naar de andere kant" lopen en alle
slangen netjes naar buiten zijn gerout: het maakt u ook gelijk
onafhankelijk van welke soort dubbele kranen er op de fles staan en of
die op gelijke hoogte of niet staan en welke eventueel hoger of lager
staat enz.!
Door die manier van combineren kan ik probleemloos blijven ademen onder
water terwijl ik mijn trimvest opblaas of terwijl eventueel mijn buddy aan de
octopus/alv hangt. Het enige waar ik eventueel voor moet opletten is niet
tegelijkertijd ademen en droogpak opblazen maar dat risico is sowieso
klein omdat het opblazen van een droogpak toch met een laag debiet gebeurt
en je alleen maar lucht bijblaast in je droogpak om de squeeze op te
heffen en niet om te trimmen.
Als misschien ooit de eerste trap van mijn hoofdautomaat in free-flow zou
slaan of op een andere manier blokkeren of uitvallen (nog nooit gebeurd bij
mij, maar 'hout vasthouden'...) kan mijn buddy (of ikzelf) zonder meer die
kraan dichtdraaien terwijl ik verder kan ademen aan ofwel mijn octopus/alv (of in dit geval kan ik ook mijn AirII
gebruiken) totdat mijn hoofd eerste trap terug 'ontdooit' en ik daar terug
kan op overschakelen. En ik kan ook probleemloos verder trimmen (zelfs als
ik nat duik) omdat mijn trimvestinflator op mijn 2de eerste trap hangt.
Tevens kan mijn buddy in geval van een OOA (Out-Of-Air) zonder problemen
aan mijn octopus/ALV hangen zonder dat het luchtdebiet in een van beide
eerste trappen te hoog wordt ivm risico op bevriezing.
Op die manier heb ik een quasi 'vriesvrije' combinatie die bovendien nog
prima dienst doet als een veilige full backup.
Oh ja... het spreekt voor zich dat jouw backup/ALV zo is gemonteerd dat
die ook door jezelf kan worden gebruikt...
- Nog een laatste materiaaltip: als je bij vriesweer gaat duiken
koppel je na je duik best onmiddellijk je inflatorslang(en) los
omdat de kans anders groot is dat tegen dat je terug aan de auto of
omkleedruimte bent die dingen gewoon vastgevroren zitten...
- En tenslotte een duiktip: als je gaat duiken in omstandigheden (zeer
lage watertemperaturen) waar je zou kunnen vermoeden dat er kans is op een
bevroren ontspanner, probeer er dan voor te zorgen dat je netjes binnen de
nultijden duikt zodat je in voorkomend geval zonder risico op een deco
netjes tegen de voorgeschreven snelheid veilig tot de oppervlakte kan
stijgen... Enne... als het zo koud is, blijf dan weg van de grotere dieptes
want het aantal bar.liters dat je door je 1ste trap jaagt neemt uiteraard
evenredig toe met de druk op diepte, en hoe groter dit debiet, des te
groter het risico op bevriezen...
Opmerkingen:
- Keuze van dubbele kranen?
Er is voor iedereen wat wils, op
een dubbelset werk je met een kraan op iedere fles met daartussen dan
een gewone rechte brug of desgevallend een isolatorkraan.
Op mono's kan je kiezen tussen dubbele kranen die in 1 stuk zijn gemaakt
en daar heb je dan typisch de rechte modellen met de draaiknoppen aan de
buitenzijde, of de kranen in V-vorm met de draaiknoppen schuin naar beneden
gericht en waarbij beide kraanopeningen op
dezelfde hoogte staan of de ene wat hoger dan de andere.
En je hebt ook de keuze om te gaan voor een kraan met een uitbreidingskraan
aan de zijkant en daar kan je afhangelijk van merk/model kiezen voor
een uitbreidingskraan met de draaiknop opzij. Op een enkele uitzondering
na van een erg compact design waarbij de draaiknop dan wel horizontaal kan
zitten zonder uiteindelijk breder te zijn dan de breedte van de fles hebben
de meeste uitbreidingskranen een vertikale configuratie van de draaiknop, en
daar kan je dan kiezen
of je de draaiknop langs boven (en de kraanopening dan wat lager dan de
originele) dan wel langs onder (en de kraanopening dan uiteraard hoger
dan de originele) wilt plaatsen, dat is persoonlijke voorkeur.
Keuze zat dus... en hoe dan ook is het niet onverstandig om bij de
keuze te kijken naar de afmetingen van je 1ste trappen, maar ook er
rekening mee te houden dat de kranen incl. de draaiknoppen niet verder
uitsteken dan de breedte van de fles om beschadigingen bij het stapelen
en transport van de flessen te vermijden!
En verder heb je zelfs bij de "smalste" kranen
ingeval een goeie configuratie/routing van je slangen nog altijd
plaats zat om met twee 1ste trappen te werken.
- AI, OEI, ik kan zelf niet aan mijn kranen onderwater?
Een gekend riedeltje uit bepaalde hoek dat zelf aan je kranen kunnen
draaien erg "nodig" en zelfs "levensnoodzakelijk" zou zijn onderwater,
en dat als je dat niet kan er geen enkel nut zou zijn aan dubbele kranen
en gescheiden ademautomaten... Tja, och ja, een gekend verhaal he, maar
IS zelf je kranen niet kunnen bedienen onderwater eigenlijk ooit
een probleem als je geen grotduiken maakt en/of andere erg extreme duiken???
Waarom zou je eigenlijk aan je kranen moeten kunnen prutsen onderwater? Je
kranen horen netjes helemaal open te staan op het moment dat je te water
gaat en die blijven gewoon netjes open staan tot op het moment dat je
goed en wel terug uit het water bent. En verder is het gebruik van
dubbele kranen en gescheiden ademautomaten geen kwestie van die kranen
te moeten kunnen dichtdraaien onderwater maar wel vermijden dat dat ooit
nodig zou zijn! Het is dus gewoon kwestie van preventie om de
kans op bevriezing
onderwater zo klein mogelijk, tot quasi onbestaande in de praktijk, te
maken door de tips hierboven te volgen... en dan is er in de praktijk
helemaal geen behoefte om zelf met je kranen te kunnen spelen onderwater...
- Wat als je dan ondanks alles toch een bevroren automaat
krijgt onderwater? ... STA... Stop-Think-Act... er is geen
enkele reden tot paniek want je krijgt meer dan alle lucht die je
nodig hebt. Hou gewoon die ontspanner in de mond en "lach" een beetje
om ervoor te zorgen dat het teveel aan lucht gelijk via je mondhoeken
weg kan.
Als je maar 1 ontspanner hebt kan je op die ontspanner
een normale opstijging naar de oppervlakte maken.
Heb je twee ontspanners, dan kan je het probleem op diepte oplossen:
check even snel of je 2de ontspanner goed werkt (gewoon even purgeren
met de loosknop) maar blijf de
"flowende" ontspanner in je mond houden en je draait zelf de bijhorende kraan
dicht of je laat die dichtdraaien door je buddy, en je merkt dan snel
of de juiste kraan wordt dichtgedraaid en dan kan je overstappen op
je 2de ontspanner. Dan wacht je ruim 1min om de bevroren ontspanner
(1ste trap, soms ook 2de trap) de tijd te geven om te ontdooien,
en je draait (of laat draaien) die kraan dan voorzichtig terug open
en als alles OK lijkt kan je terug overstappen op je primaire
ontspanner en de duik verder afwerken...
- Zomermaanden... natpaktijd... wat doe je dan met de inflatorslang
van je droogpak? Je kan overwegen die te verwijderen maar dan moet je die
ook weer ergens netjes opbergen en niet verloren leggen... en de eerste
keer dat je dan weer droog gaat duiken is er kans dat je op de duikstek
staat zonder die inflatorslang, tja... Ik laat die alvast gewoon op
de (primaire) 1ste trap zitten, die zit daar toch niet in de weg, en om
het los bengelen onderwater te vermijden stop ik die gewoon mee onder de
flessenband van de trimvest.
- Om het effect van de afkoeling te beperken dien je te zorgen voor
een zo optimaal mogelijk thermisch contact met het omringende water...
dat is uiteraard "koud" maar toch veel warmer dan de sterk afkoelende
ademlucht tijdens de adiabatische decompressie! Dus probeer zoveel
mogelijk onnodige rubberen en andere "beschermingen" (zoals de rubberen
sleeve die sommige 2de trappen hebben op de aansluiting van de
middendrukslang op de 2de trap) in de winter te
verwijderen zodat je een optimale warmteuitwisseling heb zowel aan
de 1ste als aan de 2de trap.
- Mensen met 300bar-flessen en voor de rest identieke uitrusting en
duikgedrag lopen theoretisch (en uiteraard ook praktisch)
een groter risico op bevriezing van
de eerste trap dan mensen met 200bar-flessen of flessen gedrukt tot 200bar! Het afkoelend effect van
de snelle adiabatische decompressie in de eerste trap is namelijk functie
van de combinatie van gevraagde luchtdebieten en de drukverhouding (flesdruk
versus middendruk). Uiteraard zijn de luchtdebieten geen functie van de
flesdruk, maar de drukverhouding is dat uiteraard wel, en 300bar versus
200bar zal bij een volle fles een 50% hogere drukverhouding opleveren
en dus een veel groter afkoelend effect!!!!! Toch iets om in het
achterhoofd te houden... en v.b. bij ijsduiken waar je typisch toch
relatief ondiep en niet al te lang onder het ijs duikt je 300bar-fles v.b.
slechts tot 150-200bar te drukken... (je fles maar tot 100bar drukken
kan uiteraard ook helpen bij nogal "koudegevoelige" automaten).
- Carbonflessen (typisch 300bar) kunnen bovendien nog het probleem
vergroten omdat kraan en 1ste trap een relatief klein warmteuitwisselend
oppervlak hebben omdat de fles zelf, in tegenstelling tot stalen flessen,
aan de kraanzijde niet kan meehelpen in de warmteuitwisseling met het
"koude" (maar weliswaar "warmere") water...
- In de winter wil het al eens lukken dat je na de duik ijskoude
vingers hebt en daarmee het lipje van je ritsen niet goed kan
beetpakken en dan zit te priegelen om die ritsen open te krijgen...
Een haakje van een doodgewone kleerhanger
waar je links/rechts nog een paar cm plastic
of hout hebt laten zitten (en waarmee je dan met de grote haak in het
gaatje van het lipje van de rits haakt), of waarvan je het andere eind
in een kleiner haakje hebt omgeplooid (en met dat kleine haakje pak je
het lipje van de rits) kan wonderen verrichten...
- En een andere tip een beetje in dezelfde lijn als voorgaande... koudere
periode... je gaat in droogpak duiken... tijdens of na de duik krijg
je een hoogdringend "hoogwatergevoel" en moet je dringend gaan
plassen... in afspraak met je duikmaat ga je al eerder uit het water en/of
zet je er wat meer spoed achter om terug aan de auto te zijn... en dan ben
je aan de auto en besef je dat je droogpak een rugrits heeft die
je niet zelf kan openritsen en "uiteraard" is er dan net niemand in
de buurt die je kan helpen... klinkt bekend, niet ?
Maar dit hoeft totaal geen probleem (meer) te zijn... ik gebruik daar
al jaren een simpel touwtje (ongeveer een dikke meter lang) met een S-haak
voor en ik maak dat touwtje vast aan de dakreling van mijn wagen (maar
ook een paal of boompje of iets anders op de duikstek is ook geschikt)
en dan haak ik dat S-haakje in de lus van de rits van mijn droogpak en ik
ga met de rug naar de wagen staan en met een vloeiende draaibeweging
rits ik dan zo mijn rits open... no problem... (en vroeger, toen ik nog
een gewone rugrits had kon ik op die manier zelfs heel vlot mijn rugrits
zelf dichtritsen, maar ik heb een paar jaar geleden een Heavy Duty rits
laten steken en die gaat veel stroever en nu lukt dat zelf dichtritsen
niet meer). Oh ja... als je geen S-haakje met touwtje voorhanden hebt
kan je ook altijd je buddylijn daarvoor gebruiken...
- Oh ja... een typische wat diepere duikstek, met ook in de
zomermaanden behoorlijk frisse watertemperaturen op diepte, is Hemmoor in de
regio Hamburg. In het verleden zijn (en jammer genoeg nog altijd) daar
verschillende dodelijke accidenten gebeurd met duikers met onvoldoende
ervaring in die omstandigheden en vooral ook met een niet-geschikte
configuratie. Vandaar dat zij niet alleen dubbele kranen verplicht stellen
maar ook een tijd geleden een bepaalde
minimum configuratie hebben aanbevolen... zoek de verschillen... ;-)