torpedo Transport-hulpmiddelen voor Wet Wheel-duiken...


Opgelet: de hier beschreven hulpmiddelen en tips&tricks zijn initieel bedacht en bedoeld voor duiken met en voor Wet Wheelers maar uiteraard zit daar ook heel wat nuttige en bruikbare info tussen voor vb. duikers die om welke reden dan ook wat problemen hebben om met de zware duikspullen naar/van het water te stappen enz.

Een eerste probleem dikwijls is het vinden van een vlotte/gemakkelijke manier om de duikspullen (en eventueel de Wet Wheeler zelf) naar/van de waterkant te brengen omdat je niet altijd en overal direct langs het water kan parkeren en je niet altijd en overal "gladde asfalt" hebt tot aan het water. Een superhandig vervoermiddel hierbij is een "duveltje" of "steekwagentje" dat je indien nodig met beperkte aanpassingen kan omvormen tot een "universeel duveltje"...
Voor onze Wet Wheelers heb ik daarvoor een speciaal stevig steekwagentje "op maat" (Modumat-serie bij Overtoom) genomen en dat verder aangepast (v.b. van de stoelensteek heb ik met zitvlak gemaakt zodat je gelijk een "alleterrein-rolstoel" heb voor het vervoer van de WW'er plus materiaal). De brede stevige luchtbanden zorgen ervoor dat het karretje vlot overweg kan met ook andere dan "gladde asfalt"-wegen naar de waterkant... De steek van dit "duveltje" plooit handig samen en daarmee kan het "duveltje" mee in de kofferruimte van een break of op de achterbank van een gewone wagen en dat is toch wel een heel belangrijke voorwaarde om handig/bruikbaar te zijn voor onze WW-duiken!
Oh ja... het karretje kan je voor je gaat duiken terug veilig opbergen in de wagen, maar je kan het ook aan de waterkant laten maar dan wel voorzien van een goed kabelslot om het ergens aan een paaltje of bank o.i.d. vast te leggen...
Het voordeel van zo'n stevig "duveltje" is dat het zeer sterk is, en met die relatief grote luchtbanden ook op oneffen terrein vrij stabiel rijdt. Het nadeel is dat dit "duveltje" zelf behoorlijk zwaar is (en ook vrij duur) en niet echt compact is zodat het v.b. een volledige achterbank in een gewone wagen inneemt!

Een alternatief voor het iets lichtere werk op relatief goed berijdbaar terrein zijn de compacte plooibare steekwagentjes die je in verschillende versies (en prijzen, maar doorgaans stukken goedkoper dan zo'n groot "duveltje") kan krijgen en die tot zo'n 100kg max. kunnen belast worden... ruim voldoende dus voor v.b. 2 duikflessen te vervoeren, of een enkele volledige duikset, maar uiteraard niet voor een duiker zelf.
Je hebt versies met een starre as (links) en versies met tevens wegscharnierende wielen (midden en rechts). De laatste zijn veel compacter om op te bergen, de eerste zijn wat robuster op iets minder vlakke ondergrond, en ze zijn ook gemiddeld een stuk goedkoper dan de volledige plooibare versies. Een echte aanrader qua handigheid en stevigheid/duurzaamheid is de Wolfcraft TS850 (rechter foto) maar jammer genoeg iets prijziger dan de merkloze varianten. (opm: er is ook een off-road versie met bredere wielen)

En om het helemaal luxueus te maken... wat dacht je van zo'n handige elektrische scootmobiel die je ombouwt tot een duikmobiel door de zetel te verwijderen en een stevige metalen drager in de plaats te zetten... ? Ik heb recent zo'n scootmobiel gekocht en aangepast en uitgetest o.a. op de hellingen van de Bergse Diepsluis en de Plate Taille, en op de lange dijk van Gorishoek en het is echt een plezier om daarmee de zware duikspullen te vervoeren! Een laatste aanpassing/aanvulling is een stevige plastic bak vooraan voor o.a. het lood, handschoenen, brillen, enz. en je kan op die manier dan vlotweg 3 complete uitrustingen met één vinger vervoeren...
Opm.: als je in die bak onderin in de hoeken kleine gaatjes boort kan je die bak zelfs meenemen tot net in het water om daar de spullen van de Wet Wheeler bijeen te houden of te verzamelen en dankzij die gaatjes loopt die bak dan nadien direct terug leeg en tegen dat je terug aan de auto bent is alles in de bak netjes uitgelekt...
Het transport van de scootmobiel met de auto gaat ook uitermate vlot, je verwijdert de drager/zetel, en in ingeklapte stand kan dat dan mee in de koffer, of gewoon rechtop op de achterbank zodat je maar 1 zitplaats daarmee inpalmt...

Eind 2009 had ik een idee voor een elektrisch aangedreven multifunctionele steekwagen zelf te maken of te laten maken, maar in de praktijk bleek dit niet zo direct vlot en prijsgunstig realiseerbaar te zijn...
Maar die idee, of op zijn minst het verlangen, om iets multifunctioneels te maken of te vinden en ervoor te zorgen dat dit op een kracht-efficiënte manier ook inzetbaar is op trappen en hellingen blijft natuurlijk... Die kracht-efficiëntie zou kunnen gerealiseerd worden door v.b. inzet van een manueel takelsysteem of door een rechtstreekse elektrische motorisatie van de wielen of door een aparte elektrische aandrijfunit die kan duwen/trekken en gebruikt worden zowel voor rolstoelen als diverse soorten karretjes... Wordt zeker vervolgd...

Midden 2010 viel mijn oog op iets wat reeds commercieel beschikbaar was en qua multifunctionaliteit al een heel eind in deze richting zat, en deze multifunctionele steekwagen TS1000 van Wolfcraft is zeker een hele grote aanrader ! Die TS1000 is heel compact bijeen te plooien om op te bergen in de auto (ik zet die tesamen met mijn aangepaste elektrische scootmobiel rechtop op de zetel achter de chauffeur en die nemen dan tesamen, samen met mijn O2-koffer, maar 1 plaats in!). De TS1000 is ook zeer stevig is en kan dienst doen zowel als soort horizontale kruiwagen (en is dan tot 200kg belastbaar) en als vertikale steekwagen (tot 150kg belastbaar). Dankzij de grote en brede luchtbanden is die ook perfect geschikt voor "gehavend terrein" en je kan er ook vrij vlot trappen mee op en af ! En... je kan er ook mee een Wet Wheeler, in duikpak en zittend/liggend op het TS1000-karretje (zittend op steek en met de rug op het draagvlak van het karretje), vrij gemakkelijk op de dijkhellingen in Zeeland naar/van het water brengen en zeker als je dit combineert met touw+katrollen als manueel takelsysteem zoals hierboven vermeld... in dat geval zal 1 helper met het handvat gewoon het karretje een beetje van de dijkhelling heffen en meer moet die niet doen terwijl een tweede helper bovenaan de dijk via dat takelsysteem zorgt voor de kracht (naar boven) en afremming (naar beneden).

Nog een leuk en handig resultaat van "huisvlijt" is bovenstaand superhandig en compact/licht fleskarretje gemaakt uit rvs-buizen en 2 wieltjes.
Om de fles (of volledig opgetuigde set) te vervoeren zet ge het frame eventjes schuin, onderaan zet ge er uw voet tegen/op, ge haakt de S-haak in het handvat van de fles en zet het frame recht en de fles ligt/steunt netjes in het frame en ge kunt er dan zo mee rondlopen.
Het frame is gemaakt van rvs-buizen van 18mm buitendiameter, de onderste buis voor de wielas is 12mm buitendiameter en daar steekt een draadstang voor met grote rondellen om de 2 wieltjes met kogellagers op hun plaats te houden links/rechts geborgd met een stevige moer. Het frame is 90cm hoog en de draagbuizen staan (buitenkant) 20cm uit mekaar zodat het frame geschikt is om flessen van 10-12-15liter te ondersteunen. Bovenaan is een S-haak gemonteerd die in het handvat van de fles wordt gehangen om de fles op te tillen en te dragen, en voor een fles zonder handvat kan de ketting om de kraan worden geslagen en in de S-haak gehangen.
Het fleskarretje kan uiteraard ook worden gebruikt om een volledig setje van fles+trimvest+ontspanners op dezelfde manier naar/van de waterkant te vervoeren.

Nog een tip: materiaal in het water aan/uit doen... het materiaal naar/van het water brengen is maar één deel van het probleem, de duiker moet dan ook met alle duikspullen op de rug in/uit het water geraken... Maar dat hoeft niet per se zo te gebeuren, bij verschillende van onze WW'ers doen we het duiksetje en lood aan/uit terwijl ze al half in het water staan, of zelfs als ze al tot bijna aan hun schouders in het water staan of al (vertikaal) drijven in het water. En dat scheelt ook een heuse slok op de borrel qua rugbelasting van de duikers.

Varia:


© 2010, Luc Dupas Last update: May 15 12:51