torpedo Handige & eenvoudige takel voor rolstoelers op trappen en hellingen


Vooral lange en weinig steile hellingen, of grotere afstanden, in Zeeland of elders kunnen we gewone manuele of elektrische karretjes en andere transportmiddelen zoals duveltjes en elektrische scootmobiels gebruiken voor onze duikspullen en desgevallend ook voor minder mobiele mededuikers...
Maar trappen of dijkhellingen/taluds zowel in Zeeland, Belgische steengroeven maar ook binnenshuis bij v.b. de trappen in NEMO33 blijven een erg vervelend obstakel voor onze rolstoelers. V.b. bij NEMO33 zit je toch tegen een metalen trap van meer dan 15m lang aan te kijken om met rolstoelers tot op zwembadniveau te geraken en met een enkele rolstoeler en een paar stevige dragers lukt het wel om iemand de trappen op/af te dragen maar met 'gewone' dragers en/of een paar rolstoelers is de leut er erg snel van af...

In NEMO33 hebben we in 2009 een aantal systemen/hulpmiddelen uitgetest en op het einde van de rit blijkt het simpelste, compactste en goedkoopste systeem het beste en handigste en meest multi-functionele te zijn...

Onderstaand "manueel" takelsysteem bestaat uiteindelijk uit een 30m lang kunststof touw (liefst polypropyleen omdat dat ook blijft drijven en dan nuttig is aan de waterkant als "leuning" op dijkhellingen bij het in/uit het water gaan) en 1 of 2 stevige katrollen, een paar stevige rvs musketons om handiger te werken en sneller/gemakkelijker katrollen vast/los te haken, en eventueel ook een handige en sterke "klimgreep" om betere grip te krijgen op het touw en het geheel komt dan op grootteorde een 100EUR voor het volledige setje.
Het systeem werkt heel simpel: de 'truc' is opnieuw met 1 helper de rolstoel een beetje kantelen zodat die balanceert op de grote wielen en de 2de helper levert de mankracht (hierbij geholpen door de takel/katrollen) om de rolstoeler de trap of dijkhelling op/af te krijgen. Je begint met een stuk touw met een lus in het midden geknoopt en beide uiteinden (groene pijlen) maak je links/rechts onderaan het zitvlak van de rolstoel vast. Je kan hiervoor de gewone paalsteek gebruiken die heel snel geknoopt is, zichzelf onder belasting goed aantrekt maar ook heel snel/vlot nadien terug kan worden losgemaakt. Dit touw kan je overigens ook heel handig gebruiken als "handvat" achteraan de rolstoel om die even een paar treden gewoon met de hand op te tillen. Aan de lus in het midden wordt een katrol vastgeklipt (rode pijl).
Het lange touw (blauwe pijl) wordt bovenaan de trap of dijkhelling vastgeknoopt, ook met een simpele paalsteek en je kan dan kiezen of je met 1 katrol (uiteindelijk halvering van de benodige kracht) of met 2 katrollen (slechts een kwart nodig van de uiteindelijke kracht) werkt. Om een rolstoeler op een vlotte en comfortabele manier de trap of dijkhelling af te laten volstaat 1 enkele katrol vastgemaakt achteraan de rolstoel en de 2de helper blijft bovenaan staan en viert het touw heel gelijkmatig en dankzij de krachthalvering kan 1 persoon dat vlot houden en het kost ongeveer 2min om een rolstoeler langs de lange trap in NEMO33 naar beneden te laten.
Om de trap of dijkhelling op te geraken kan je opnieuw met 1 katrol werken en de 2de helper staat dan hogerop de trap of helling en moet het touw naar boven trekken. Om betere grip te hebben op het touw kan eventueel de 'klimgreep' gebruikt worden die dan telkens een einde verder over het touw geschoven wordt. 1 enkele helper kan de 'trekklus' klaren maar het is uiteraard gemakkelijker als je met twee kan trekken en dan is het "piece of cake" om een rolstoeler op een minuut of 2 naar boven te takelen. Je kan natuurlijk ook een 2de katrol gebruiken hogerop de trap of helling om daarmee de nodige kracht nog eens te halveren zodat uiteindelijk 1 persoon de nodige mankracht kan leveren en die 2de katrol kan je v.b. met een apart touw ergens hogerop apart vastmaken, of je kan die 2de katrol met de 'klimgreep' op het lange touw vastzetten (en halverwege de trap hogerop te verschuiven ivm de touwlengte), en daar het touw opnieuw door te lussen zodat de 2de helper dan naar beneden kan trekken en mee zijn eigen gewicht kan gebruiken om de kracht te leveren.
Het systeem werkt prima en vlot, kost weinig, is zeer compact op te bergen, maakt geen lawaai, en je zit nooit met het probleem van lege accu's...

1
1 1 1 1
1 1 1 1
1 1 1 1

Oh ja... bij dijkhellingen in Zeeland of elders moet je uiteraard bovenaan de helling een aanknopingspunt hebben! Het zou reuzehandig zijn moesten er op meer plaatsen "meerringen" bovenaan de helling aanwezig zijn of komen (zie foto's hieronder), of anders kan je eventueel je behelpen met een zelfgemaakt "steenanker".


Andere system/testen die we uitgevoerd hebben in NEMO33:

We hebben v.b. een elektrisch rups-transporttoestel uitgetest genre Stairmate maar dat ding weegt uiteindelijk een 50kg en is op zich behoorlijk lomp en groot en neemt veel plaats in in de koffer van een auto en je hebt bovendien een aan het systeem aangepaste rolstoel nodig en het vergt toch aardig wat training en handigheid van de helper. Een ander nadeel van het systeem is dat je al bij al uitermate gelijkmatige en 'perfecte' trappen of hellingen nodig hebt hetgeen dit systeem ongeschikt maakt voor gebruik op duikstekken in Zeeland en steengroeves. Het enige voordeel van zo'n toestel is dat je een rolstoeler een trap op/af kan helpen met slechts 1 helper. Kostprijs van een dergelijk toestel zit rond de 5500EUR.

We hebben ook een 12V-autolier uitgetest, gevoed met een kleine 12V-loodaccu, waarbij de autolier bovenaan het bovenste plateau van de trap was vastgehaakt en de kabel/haak aan een touw dat links/rechts achteraan de rolstoel was vastgemaakt. 1 helper bediende de lier, de andere hield de twee kleine wieltjes van de rolstoel van de grond/trap om ervoor te zorgen dat de rolstoeler balanceerde op de twee grote wielen. De autolier kon de rolstoeler de trap op trekken maar maakte enorm veel kabaal daar binnen in NEMO33 (minder een nadeel moest dat in openlucht zijn) en was ook zeer traag, ongeveer 1.5m/min en je mag dan vlot op 10min rekenen om 1 rolstoeler in NEMO33 naar boven te trekken. Het voordeel van zo'n autolier is dat je als helper zelf geen kracht moet leveren bij het naar boven takelen (let op: zo'n autolier werkt slechts in 1 richting, dus voor het naar beneden laten van een rolstoeler moet je nog steeds een tweede systeem voorzien!). Kostprijs van een eenvoudige 12V-autolier incl. loodaccu en bevestigingsmiddelen (ketting, musketons, touw) zit rond de 80EUR.


© 2010, Luc Dupas Last update: Jan 1 04:24